Sinds de jaren '80 word ons verteld, vanuit de overheid, het voedingscentrum en de medische wereld en de wetenschap dat we minder vet moeten eten. Vet zou ons dik maken en het risico op hart- en vaatziekte en diabetes vergroten. Omdat we toch iets moeten eten is het vrijwel onvermijdelijk dat wanneer we vet laten staan, we meer koolhydraten, zoals brood, aardappelen, rijst, pasta en zogenaamde 'ontbijt granen' gaan eten. De vraag is of dat wel zo'n goed idee was.

Sinds die tijd liggen de winkels vol met steeds meer light en low-fat producten en is fitness uitgeroeid tot een miljarden industrie, zelfs in ons kleine landje. Tegelijkertijd is een ware epidemie van overgewicht en diabetes ontstaan en zijn hart- en vaatziekte en chronische ziektes allen maar toegenomen. Inmiddels kampt de helft van Nederland met overgewicht en, laten we nou eerlijk zijn, bijna iedereen zou wel een paar kilootjes kwijt willen. Volgens de experts is dit allemaal het gevolg van het feit dat we massaal niet de discipline kunnen opbrengen om minder te eten en een actief leven te lijden. Het enige advies is en blijft 'minder eten en meer bewegen'. De vaak onuitgesproken onderliggende gedachte is dat het eigenlijk allemaal onze eigen schuld is.

Inmiddels heeft bijna iedereen wel door dat er iets niet klopt aan dit verhaal.

LCHF staat voor Low Carb - High Fat. Het verwijst naar een voedingspatroon waarin juist veel natuurlijke vetten en heel weinig koolhydraten worden gegeten.

Het word ook wel een Koolhydraat Beperkt (KHB), Koolhydraat Arm (KHA), Low-Carb (LC) of Ketogeen voedingspatroon genoemd. Eigenlijk verwijzen deze naar verschillende varianten waarin alleen de mate van koolhydraat beperking verschilt.

Low-Carb werkt omdat bij het ontbreken van koolhydraten er weinig insuline vrij komt. Insuline is het vet opslag hormoon bij uitstek. Door geraffineerde koolhydraten te beperken word het lichaam niet overladen met insuline. Zo blijven je vetreserves (die kilootjes die je kwijt wil) beschikbaar als energiebron en val je af zonder constant honger te hebben, zonder je steeds futloos te voelen, en zonder de hele dag ik de sportschool te hoeven staan. Wat overigens niet betekend dat een beetje lichaamsbeweging geen goed idee is.

Met Low-Carb en LCHF is 'minder eten en meer bewegen' het resultaat, niet de methode. Niet alleen val je af, je hebt meer energie, bent helderder in je hoofd en bij de meeste mensen verbeterd het cholesterol en verdwijnen klachten als hoge bloeddruk en aanhoudend maagzuur. Diabetici kunnen vaak (uiteraard onder begeleiding van een arts of diabetes verpleegkundige) binnen een week stoppen met insuline.

Je voelt je beter omdat de natuurlijke balans en het vermogen van je lichaam om zichzelf te reguleren zich herstelt. En in tegenstelling tot de meeste diëten is het makkelijk vol te houden. Dat komt omdat ons lichaam eigenlijk gemaakt is om zo te eten. Voor de meeste mensen geldt dat je geen calorieën hoeft te tellen of je aan allerlei moeilijke schema's hoef te houden. Je eet wanneer je honger hebt, tot je vol zit en je mag vrijwel alles hebben, vlees, vis, kaas, zelfs volle room, alleen het soort en de hoeveelheid koolhydraten die je eet zijn beperkt. Je valt moeiteloos af en krijgt steeds meer energie. Voor je het weet eet je spontaan minder en heb je meer zin om te bewegen.